Biologisch, duurzaam, eerlijk, sociaal, gecertificeerd – veel fabrikanten maken nu reclame voor ecologisch en sociaal verantwoorde artikelen en noemen zichzelf “eerlijke kledingmerken”. Maar met zoveel keuze, kan het ook verwarrend worden. Soms is het moeilijk te zien aan welke normen daadwerkelijk wordt voldaan. Certificeringen en keurmerken zoals het Fairtrade-keurmerk voor eerlijk verhandelde grondstoffen (vooral katoen), het keurmerk van de Fair Wear Foundation (FWF) voor humane productieomstandigheden en de Global Organic Textile Standard (GOTS) voor milieuvriendelijkheid bieden houvast. Er zijn tal van andere leveranciers van eerlijke en ecologisch geproduceerde duurzame kleding. Bijna allemaal geven zij op hun website gedetailleerde informatie over hun werkmethoden. Het thema eerlijke handel omvat immers vooral een bewuste en weloverwogen aankoopbeslissing – en naast zegels ter oriëntatie is transparantie ook een belangrijk criterium voor de keuze van een merk of een winkel. Op die manier kunnen alle consumenten zelf beslissen wat zij het belangrijkst vinden en wie zij vertrouwen. Dus klik door het internet en bekijk websites zoals ADUH, informeer jezelf en geniet van het goede gevoel van eerlijk winkelen! Eerlijke kleding als subassortiment Of het voor u voldoende is om de beslissingsbevoegdheid van uw consumptiebeslissing te beperken tot één produkt binnen een gemengd assortiment, of dat dit voor u niet ver genoeg gaat, kunt u natuurlijk alleen zelf beslissen. Maar om u te tonen dat u deze keuze toch hebt, kijk dan eens bij verschillende duurzame kledingmerken zoals ADUH. |
